Siit võib lugeda mu märkmeid arhiivisügavustest ja internetiavarustest leitud unustatud lugude, inimeste, hoonete ja lihtsalt põnevate faktide kohta, millele olen lugedes sattunud. Ise olen lõpetanud Tartu Ülikooli bakalaureusekraadi ja Tallinna Ülikooli magistrikraadiga; olen tõlkija ja võõrkeeleõpetaja Tallinnas, kellele arhiivis tuhnimine ja leitust kirjutamine on võimalus tänapäevase hektilise elu eest aeg-ajalt minevikku põgeneda, et mõtiskleda ja akusid laadida.
Thursday, July 18, 2019
Materjale erivajadustega laste õpetamisest ja erivajadustest
Alljärgnev "kirjatükk", kui see satub juhuslikult kellegi teise silma alla, sisaldab eelkõige minu enda jaoks huvitavaid materjale ja lugemisvara erivajadustega laste õpetamise kohta, mille koondan ühte sissekandesse kokku, et oleks võimalik vajadusel kohe ja kiiresti ning interntis surfamata mind huvitanud detailid üles leida. Kui see pakub kellelegi veel huvi, be my guest.
Ma ise huvitun võõrkeeleõpetajana peaasjalikult düsleksiast ja düsgraafiast ning käekirjast kui peenmotoorika arengunäitajast, kuid et neil on palju erivorme ja probleemistik on enamasti kompleksselt seotud veel mingi muu konditsiooniga, siis hoian silmaringi mõttes ka muil teemat puudutavatel materjalidel jõudumööda silma peal.
Lugemisraskused e düsleksia:
Wikipedia (English, link)
Vikipeedia (eesti keeles, ülevaade)
Õpetajate Leht, 2014 (artikkel, Mari Klein)
Logopeediakliinik (koduleht)
Socrates 2014 (düsleksiast, koostööst vanematega, link)
Medical News Today (düsleksiast, link)
*blogi glossus.eu (link)
The Independent, 2017 (artikkel)
Info düsleksiaga laste vanematele (link)
Bakalaureusetööd:
2013 Tartu Ülikool, Stina Pentjärv, füsioteraapia õppekava
"Aspergeri sündroom lapseeas: olemus ja füsioterapeutilised aspektid" (Link)
Märksõnad: Aspergeri sündroom, pervasiivsed arenguhäired, motoorikahäired, kognitiivsushäired, sensoorsed häired, prosopagnoosia, füsioteraapia, lapse tugevused, Tartu Herbert Masingu Kool, individuaalteraapia, TEACCH, sensoorse integratsiooni teraapia, jpm.
Magistritööd:
2010 Tartu Ülikool, eripedagoogika õppekava
Karin Kobolt "PEP-3 test 3-8 aastaste autismiga laste arengu hindamisel" (juh Pille Häidkind, link)
2014 Tartu Ülikool, eripedagoogika õppekava
Eva Kõrgmaa"Kõne erivajadustega kooliuusikute lugemisoskus" (link)
Märksõnad: lugemisoskus, kõnehälbed, kõne erivajadused, mõistmisraskused.
2015 Tartu Ülikool, eripedagoogika õppekava
Helen Luik"Hooldusklassis kasutatavad õppemeetodid" (link)
Märksõnad: autismispektri häired, hooldusõpe, intellektipuue, õppemeetodid intellektipuude korral, liitpuue, hooldusklassi õppemeetodid Soomes ja Eestis, õpetajate täiendõppe vajadus, Neare 2009, Kontu ja Pirttimaa 2010, AAIDD, PGS 2010, tserebraalparalüüs, basaalne stimulatsioon, struktureeritud ja käitumisanalüütilised meetodid, Knill meetod, jpm,
Olulist:
"Peenmotoorika kahjustus raskendab ka kõnemotoorika kujunemist, mille puudulikkuse tõttu tuleb kõnesse vähe ja halvasti häälikuid (Mednick, 2007; Neare, 2009)."
Raamatud ja publikatsioonid:
*Swanson, Harris, Graham; Handbook of Learning Disabilities, 2nd Edition, The Guilford Press, 2013
*Holland, J. Train the Brain to Hear, Universal Publishers, USA 2014
*Flink, D. Thinking Differently, William Morrow/HarperCollins, 2014
*Selznick, R. What to Do about Dyslexia? Sentient Publications, 2019
*Dotterer, Handwriting Brain-Body Disconnect, Author Academy 2018
*Bayat, M. Teaching Exceptional Children, New York, 2012
*Brimer, W. Students with Severe Disabilities, Mayfield, 1990.
*Krull, E. Pedagoogilise psühholoogia käsiraamat, Tartu, 2000.
*Lovaas, O.I. Arenguhälbega laste õpetamine: raamat minule, Tartu, 1998.
*Mednick, M. Supporting Children with Multiple Disabilities, Continuum, 2007.
*Myeroff, Metlich, Gross. Comparative Effectiveness of Holding Therapy with Agressive Children. Child Psychiatry and Human Development, vol 29, issue 4, pp 303-313.
*Hamill, Everington. Teaching Children with Moderate to Severe Disabilities, Merill Prentice Hall, 2002.
*Kõrgesaar. Sissejuhatus hariduslike erivajaduste käsitlusse, Tartu, 2002.
Temaatilised netiartiklid või kodulehed:
*understood.org (harduslikud erivajadused, sh düsleksia, düsgraafia, düspraksia, düskalkuulia jpm koduleht)
*Sherborne Developmental Movement (koordinatsioon, motoorika, arendavad liikumisprogrammid, link)
*Knilli meetod (ülevaade)
*TEACCH (autism, link)
*Lovaas Institute (koduleht)
*SNOEZELEN (multisensoorne integratsioon, link)
*AAIDD (koduleht)
*Brader-Willi sündroom (link)
*Angelmani sündroom (Eng link, Est link)
*Düsartria (Eng link, Est link)
*Sanfilippo sündroom (Eng link)
*DiGeorge'i sündroom (Eng link)
*Tartu Ülikool, Haridusteaduste Instituut
Eripedagoogika osakonna lõputööd 1973-1998 (ülevaade, link)
Eripedagoogika osakonna lõputööd 1998-2019 (ülevaade, link)
*Tallinna Ülikool (eripedagoogilise täiendõppe kursus)
*Muusikateraapia keskus (koduleht)
*Käo Tugikeskus (koduleht)
*MTÜ HENK (koduleht)
*Eesti Vaimupuudega Inimeste Tugiliit (koduleht)
Uurijaid:
*Sarnoff A. Mednick (Wikipedia link, publikatsioonid, skisofreenia)
*Lilli Nielsen (Wikipedia ülevaade)
*Britt-Marie Adolfson, (muusikateraapia, Rootsi, väljaanded)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment