Andrei
Hvostovi kirjutisi loen alati, kui miskit silma jääb. Tal on tundlik sotsiaalne
närv, terav sulg ja stiil, mis mulle meeldib. Seekordne Hvostovi lugu elust elukaaslase voodihaige ema Annleenaga
näitab taas selgesti üht tahku Eesti elust, mis on teenimatult ja üldsüsteemi
majanduslikku efektiivsust taga ajades endiselt suuresti tähelepanuta. „Ütle
mulle, kuidas ühiskond hoolitseb oma väetite eest, ja ma ütlen sulle, milline
see ühiskond on ...“ Ma ei väida siinkohal, et üldse ei hoolitseta, pigem tahan
välja tuua tähelepanekuid, mille varal annaks olukorda veelgi paremaks muuta.
Lihtsad
asjad on head ja ilusad ning tavaliselt toimivad hästi. Vanasti oli asi lihtne
– kõige aluseks oli perekond. Tavapäraselt elas koos mitu põlvkonda ja väetid
olid hoitud – tööealised tegid tööd, vanad valvasid lapsi ja lapsed omakorda
hoidsid vanadel silma peal. Alaealised õppisid vanema generatsiooniga arvestama
ning vanad said rahus ja väärikalt oma teed minna, kui aeg kätte jõudis. Kuid
mis põhiline – kõigil oli asjade sellises korralduses oma koht ja võimalus
tunda, et oled vajalik. Kui inimesel mingil põhjusel perekonda polnud,
hoolitses tema eest kohalik kogukond. Nagu võis lugeda Kampmanni 1908. aasta
Kooli Lugemiseraamatust: „Kui hulk
perekondasid üleüldise kasu ja korrapidamise pärast ühendatakse, siis
sünnib w a l d ehk k
o g u k o n d. Walda walitseb w a l l a
w a n e m. Wargad, rööwlid ja hulgused paneb wallawanem kinni ja annab nad
kohtu kätte. Asutused, mis wald üleüldiseks kasuks ülewal peab, on wallakohus,
wallakool ja waestemaja.“ (lk 64). Linnas
olid mõistagi omad reeglid. Asi oli paigas ja läbi mõeldud, kas polnud? Ja ei
mingit tsentraliseerimist ...
Praegune
elu on loetuga võrreldes loomulikult kõvasti muutunud. Traditsiooniline maa- ja
taluelu on eurotuultes praktiliselt hävitatud (jah, ma julgen kasutada just
seda sõna – ’hävitatud’, eurodirektiive peale surudes pole arvestatud Eestile
iseloomuliku hajaasustusega, südamaal või lõunapiirkondades elamisväärseks eluks peab
olema vist isegi jõukam kui linnas, sest nii liikumine kui ka toitumine ning neist
kahest tingitult ka näiteks laste koolitamine või huvitegevus on paraku laias
laastus siiski märkimisväärselt kallim kui linnas, samas kui hakkamasaamist
võimaldavate erinevate „maaproduktide“ müük, olgu selleks siis piim,
kanad-munad, söödavad juurikad või käsitöötooted, on muudetud võimalikult keeruliseks);
perekond ise on küsimärgi all aegadel, mil majanduspagulus ongi juba erinevatel
põhjustel traditsioonilise paarielu lõhkunud või siis lihtsalt väärastanud –
kaugsuhe pole tegelikult mingi suhe, ei elukaaslasi ega ammugi mitte lapsi
silmas pidades. Iga põlvkond üritab muutunud oludes ise hakkama saada nii hästi
või halvasti kui parasjagu õnnestub. Aga silmatorkavalt paljudel
(erivajadustega lapsed ja täiskasvanud, üksikvanemad, paljulapselised pered,
töötud, pöördumatult haiged) hakkamasaamine enam ei õnnestu ja seepärast on mu
meelest aeg küps muutusteks.
Hvostovi
artiklit lugedes tuli mulle meelde ridamisi näiteid, mida sel teemal viimastel
aastatel ise kogenud või sõpruskonnalt kuulnud olen. Igast näitest on loodetavasti
midagi õppida, seepärast panen need siia kirja.
Esimene
näide. Üheksakümnendate esimesel poolel oli mul võimalus elada, töötada ja keelt
õppida Rootsis. Juhuslikult tekkis muu hulgas tutvusi ka rootsieestlaste
hulgas. Kord kutsuti mind ühe toreda perekonna sünnipäevapeole. Sünnipäevalaps
oli minu hämmastuseks minu tuttava proua viiekümnendates vend, kes aastaid
tagasi autoõnnetuse tõttu oli jäänud liikumisvõimetuna ratastooli ja
hooldekodusse. Seljaajuvigastuse tõttu oli mees tegelikult nii liikumisvõimetu
kui ka suhteliselt kontaktivõimetu. Mulle, nõukaajal kasvanule, oli see
harjumatu vaatepilt. Kuid mis ma sellest sünnipäevast õppisin, jäi mulle eluks
ajaks meelde – ta oli pereliige, ta oli väärt suurt sünnipäevapidu ilusas
talveaias ja endisi sõpru, ta oli keegi, isegi kui ta oli ratastooli aheldatud
hooldekodu elanik, kelle oleks võinud lamatiste kätte surema jätta. Kuid seda
ei tehtud – temast hooliti ja ta tundus sellest rõõmu tundvat – nii
hästi-halvasti, kui ma seda oma varastes kahekümnendates hinnata mõistsin.
(Võrdlusmoment – lugesin Ekspressist mõni aeg tagasi ajakirjaniku eksperimenti
sulanduda hooldushaiglasse, kus vanuritest patsientidel ei vaevutud meeles
pidama nimesidki, vaid neid kutsuti palatinumbrite järgi, n „16.1“ või
konditsiooni järgi, n „Sond“ ... Selliseid asju lugeda on pehmelt öeldes õudne
ja ebainimlik.)
Teine
näide. Mul on tuttav, kel olnud traditsioonilisuse mõttes igati toetav suguvõsa
ja toimiv perekond. Peale isa surma jäi mõne aja möödudes ka nende kaheksakümnendates
ema hädiseks ja hakkas oma kolme lapse vahet käima, kes töö kõrvalt
kohusetundlikult seni täiesti normaalse vanainimese heas toitumuses ja tema elu
korralikes rööbastes hoidsid. Nähtavasti oli tegu siiski mingit laadi
progresseeruva dementsusega, mida tavainimesel oli raske tuvastada, sest
enamasti oli jutt küll üldjoontes mõistlik, kuid üha sagedamini hakkas juhtuma, et memm
ähvardas teha üht-koma-teist, äsas vahelduseks karguga, lubas kodakondsed öösel
vagaseks teha või ise tänaval auto alla hüpata, tagatipuks leiti taskust kahe
teraga nuga, jumal-teab-kust pärit. Memm tukkus päeval ja nö „aktiveerus“ öisel
ajal, mis tegi teistele töölkäimise ikka väga keeruliseks. Lapsed võitlesid
kordamööda kangelaslikult dementsusega ja asi „lahenes“ lõpuks sellega, et memm
keeldus äkitselt kategooriliselt söömast, mispeale paigutati ta haiglasse, kus
ta oma elupäevad ka lõpetas – lihtsalt ei söönud enam ja kõik. Näite moraal –
inimesed ja eriti vanainimesed võivad olla vägagi erinevad. Isegi kui sa arvad,
et ta on su pereliige ja sa tunned teda läbi ja lõhki, võib vanuigi mõni haigus
täiesti ootamatuid tagajärgi tuua, millega sa pole osanud uneski arvestada.
Kolmas
näide pärineb ühe teise tuttava koduseinte vahelt ja peegeldab samuti olukorda,
kus inimene muutub vananedes täiesti abituks. Kahe üle keskeas õe dementset
kaheksakümnendates ema hooldas ühe õe abikaasa, kes oli ise insuldi läbi teinud
ja seepärast töövõimetu ning kodune (üks käsi ja üks jalg ei taha hästi sõna
kuulata, muidu saab hakkama). Hooldekodu eest maksta see pere ei jõudnud, rahateenijaid oli ju vaid üks. Oma
ema võõrastele hooldada jätta nad ei tahtnud. Ka nende vaevad ja mähkmevahetamised on nüüdseks läbi,
aeg sai ümber, koorem sai kantud, elu läheb edasi, küsimus on, millise hinnaga?
Järgmine
näide on samuti eluline, kuid pigem juriidilist laadi probleemipundar. Ma olen aastast 2005
siin maal korteriühistut vedanud. Meil elas kortermajas täiesti kõbus üksik
naisterahvas, ütleme vast kuuekümnendates või sinnakanti, ühetoalises korteris
koos oma väikese koeraga. Arved olid tal korralikult makstud ja ega sa ju iga
päev ega isegi mitte iga kuu inimesel ukse taga ei käi – ka siin maal mitte, kus inimesed suhtlevad ikka
väheke rohkem kui linnamajades. Ühel päeval tulin autoga tagasi oma ca viis
kilomeetrit eemal asuvalt krundilt, kui äkki näen – inimene kõnnib keset teed.
Pidurdasin hoo maha, lõpuks vaatan – meie kortermaja mutike. Pidasin kinni ja küsima,
et kuhu sa siin nüüd niiviisi lähed külmaga, keset teed ja palituhõlmad laiali?
Tädike oli kuidagi liiga hajevil. Napsutaja ta polnud, nii et asi tundus kahtlane.
Aitasin ta auto peale, üks jalg ei tahtnud hästi liikuda. Tõin ta siis maja
ette – teel tuli välja, ta ei teadnudki, kus ta on või kes mina olen. Läksin
siis teda tuppa aitama, oma maja inimene ikkagi, ja pilt, mis esikust avanes,
näitas, et asi polnud juba jupp aega normaalne olnud. Köögilaua all oli
prügimägi, koer polnud nähtavasti mõnda aega regulaarselt õue saanud jne. Helistasin
sotstöötaja välja, tädike viidi joonelt haiglasse, olnud mingi kergemat sorti
insult ja infarktieelne seisund. Rohkem ta koju ei jõudnudki, haiglast viidi
edasi hooldekodusse, kus ta umbes poole aasta pärast suri. Mille juurest ma
jõuan nüüd - mitte kui majanaaber, vaid kui korteriühistu juhataja - eespool nimetatud
juriidilise probleemi juurde. Tädikesel perekonda ja lapsi polnud, sugulasi ka
mitte. Et ta polnud enam pädev ühelegi paberile ega volitusele alla kirjutama,
jäi korter ripakile ajani, mil ta suri, ja reaalselt jääb veel mingiks ajaks
omanikuta. Seaduse järgi läheb sellise inimese vara pärijate puudumisel riigile
ehk siis antud juhtumi puhul vallale, kuid tema arved on senikaua maksmata,
kuni vald korteri koos võlgadega pärib. Ehk siis, kuidas korteriühistu
seisukohast majandada 18 korteriga lokaalküttel maja, mille niigi kasinatesse laekumistesse
rebib pikaks ajaks korraliku augu korter, mille omanik on päevapealt (ehk siis
insuldijärgselt) muutunud otsustusvõimetuks, igasugune tegevus, ka eestkostja
määramine, võtab kõik tohutult aega, pärimismenetlusest ma ei räägigi – millega
katta miinus, millega osta kütet, millega maksta maja arved? Ometi laekus tema
pangaarvele pension, mida sotstöötaja ei tohtinud arvete maksmiseks kasutada. Miks
poleks võinud korterit müüki panna, et katta kasvõi hooldekodu arved, kui oli
täiesti selge, et kodus pole temast enam omapead toimetajat? Moraal – õnnetus (eriti
insult) ei hüüa tulles, täiesti üksikutel sugulasteta inimestel ja miks mitte
ka sotstöötajatel tuleks vastavad korraldused palju varem läbi mõtelda, oleks
jama palju vähem. Lahenduseks on kasvõi omakäeliselt kirjutatud lihtviisiline testament, mis kehtib allkirjastamise kuupäevast kuus
kuud, siis tuleb peeglisahtlisse uus paber kirjutada. Või siis tehke
notariaalne testament ning jätke oma dokumentide hulka või kohalikule
sotstöötajale (või kellelegi teisele) info, millised korraldused on tehtud. Aga
meie inimesed elaks justkui igavesti ...
Insuldist
veel. Tõlkijana olen eriti viimasel ajal puhtjuhuslikult kokku puutunud
insulditeemaliste meditsiinitekstidega, hooldusravis on sellele haigusele hakatud
järjest rohkem tähelepanu pöörama. Sealt olen lugenud, et näiteks inimese insuldijärgne
hakkamasaamine sõltub paljuski sellest, millises ajupiirkonnas haiguskolle asub.
Teatud piirkondade puhul on võimalik taastumine sel määral, et inimene suudab
oma eluga ise edasi minna. Teatud piirkondade vigastuste korral tuleb õppida elama näiteks põie- või soolestikuprobleemidega ja/või omaste toetusega. Kuid kõik need piiritagused uurimistööd rõhutavad, et
hooldusõde peaks aitama patsiendil taastada usku iseendasse, õpetada haiget kasutama
vahendeid ja võtteid, mis aitaks uuesti saavutada teatud rahulolu pakkuva
elukvaliteedi taseme. Omaenda kogemusele tuginedes võin öelda, et ega inimesed
tegelikult ei tea, mis see insult täpselt on, kuidas seda ära tunda, mida sel
puhul teha, millised võivad olla selle tagajärjed ja kuidas viimastega üldse toime tulla ...
Perekond
ja sõbrad on selliste juhtumite korral kindlasti suureks abiks. Siiski on meil
ka kogukonna ja riigina veel paljutki õppida. Kas meil on ikkagi lõpuni läbi
mõeldud, kuidas kulgeb edasi inimese elu, kes pärast insulti või rasket
autoõnnetust enam enesega hakkama ei saa ja kellel pole mingil põhjusel
perekonna toetust? Või kellel on mõni geneetiline progresseeruv haigus, mis määrab inimese aeglaselt hääbuma? Miks peaks üksiku inimese vara minema riigile, kui tema
varaga saaks ju rahastada tema enda väärikat elulõppu hooldekodus või hooldushaiglas? Kuidas
mõjutab kodakondsete elu voodihaige eest hoolitsemine, mis võib kesta mitte paar
kuud, vaid pikki aastaid? Teatud lootusetutel juhtudel peaks siiski olema võimalik kasutada kasvõi mingit ajutist tugiteenust, et hooldajate elu ei kaotaks mõtet? Miks üldse koheldakse hooldajaid nagu rämpsu, nad ohverdavad teise inimese aeglase suremise eest, mis on niigi piin, veel lisaks omaenda elu? Kas meie inimesed on vajalikud üksnes maksumaksjana
või on meil inimlikus mõõtmes võetuna siiski ka muid väärtusi veel käibel?
No comments:
Post a Comment