Tänahommikune mõtisklus baseerub intsidendil Torupilli Selveri vanemapoolse kassapidajaga, kes ilma igasuguse viisakuseta mu teismelisele lapsele mõned päevad tagasi mu enda juuresolekul peale käratas, nii et kõik lähedal olnud inimesed võpatasid ja pead keerasid. Ajaloolise tõe huvides olgu öeldud, et pliks tegi muidugi ise väikese käitumisvea, millest on varem ka juttu olnud, kuid eks igaüks otsustagu olukorra ja reaktsiooni üle ise.
Jalutasime nimelt ühel kenal õhtul Kadriorus ja otsustasime poest läbi minna, et enne kojulöntsimist jäätist osta. Mõni toidukauba artikkel sai veel lisaks korvi veeretatud ja plika nuias endale kartulikrõpsupaki välja. Mina kui suurema osa ajast siiski veendunud rämpstoidu vastane (no vahel harva ikka juhtub, aga enamasti ma seda poolkeemiat ei soosi) tegin ettepaneku, et ostku oma krõpsupakk oma taskuraha eest, ma maksan siis ülejäänud toidu eest. Lasksin plikal enda ette järjekorda seista (ta on ca 1.65 pikk 13-aastane üldiselt mõistliku ellusuhtumisega hästi õppiv tegelane) ja lappasin oma korvi tema taga lindile tühjaks. Kassapidaja oli pahur nagu herilaselt susata saanud tikrikorjaja, tõmbas teretamata või suuremat entusiasmi üles näitamata krõpsupaki lohinal koodilugejast läbi ja nimetas summa. Plikal oli püksitaskus nii münte kui kokkukeeratud viiekas ning hiljem ta selgitas, et oli tahtnud münte anda, et tasku tühjaks saada, aga müüja näoilme peale käigupealt ringi otsustanud, sest kartis, et üle-eurose summa sentidest kokkulugemine põhjustab müüjale lisavaevusi ning tõmbas seega viimasel hetkel taskust viieka ja sättis selle rahaalusele. Rahatäht, paraku, oli neljaks kokku keeratud ja müüja käratas seda silmates pikemalt tseremoonitsemata üsna lahkusetult ja valjusti kaks sõna: "Raha sirgeks!" Tüdruk, kes on mul kange iseloomuga ja igasuguse ülekohtu suhtes tundlik maailmaparandaja, läks küll näost lapiliseks, kuid ei öelnud õnneks sõnagi, näperdas raha lahti, võttis oma krõpsupaki ja jäi ootama, kuni ma oma protsessiga kassas ühele poole saan. Maksin kraami eest suure vaevaga keelt hammaste taga hoides ning arutasime asja tüdrukuga alles siis, kui olime müüja kuuldeulatusest väljas teel kodu poole.
Kas see oli tõesti moodus, kuidas täiskasvanud inimese ja teenindajana teismelisega käituda, isegi kui plika tegigi väikse vea? Kas ta oleks mulle samamoodi käratanud?
Pilt netiavarustest, ilmselgelt nõukaaegne olustik
Mis meenutab mulle viimase aja klienditeenindaja-elamustest veel teistki näidet, küll mitte nii ärritavat, aga siiski. Enne lõplikult tagasi linna kolimist resideerusime mõnda aega Saue külje all. Saue on teatavasti linna staatuses Tallinna peaaegu et käepikendus ja poode on seal päris mitu: Maxima, Grossi pood, Rimi ja midagi on seal veel. Me käisime pärast rongiga linnasttulekut enamasti kas Grossis või Saue Kaubakeskuses, ja eriti viimases (kui ma õigesti mäletan, siis see käib Keila Tarbijate Ühistu või miski sarnase moodustise alla) kukutas kaadrivalik mul küll lõua rinnuni lahti. Suurem osa kassiiridest on tõesti pensionieas tädid, kes liigutavad ennast alles siis, kui muud võimalust enam ei ole, ja siis ka nii aeglaselt, et mul jõudis kassajärjekorras kolm korda tekkida kiusatus laduda kaup tagasi ja vehkat teha. Grossis olid veidi tegusamad tädid, aga suhtlus käis ainult vene keeles ja kui kassaaparaadis paber otsa sai, oli ikka tükk aega naljakas. No vabandage ...?
Ettevõtte juht ei jõua päris kõike ise teha, ka siis
mitte, kui on väga võimekas ja eriti siis mitte, kui ettevõte pidevalt kasvab või ongi juba suur.
Põhjusel või teisel on sageli vaja ettevõttesse palgata klienditeenindaja. Kes
see inimene on ja mida ta teeb?
See on inimene, kellega kohtume igapäevaselt kas kodust toidutagavara
täiendades, restorani sööma minnes, kino või teatrietendust külastades või
infotelefonile helistades. Klienditeenindaja töö on eelkõige esindada ettevõtet
ja selle juhtkonda ning tagada kliendi rahulolu positiivse suhtumise, viisaka
käitumise ja professionaalselt kiire tegutsemisega. Klienditeenindaja
professionaalsusest sõltub, kas jääme kliendina külastatud ettevõtte toote või
teenusega rahule. Paraku on viimasel ajal vaat et kasvava trendina näha klienditeenindajaid, kelle suhtumine meenutab mulle lapsepõlves nähtud leti
taga seisvaid nõukaaja pirtspekke, kellel ei kõlvanudki igaüht teenindada.
Kvaliteetse teeninduse tagavad loomulikult töölevõetud
teenindaja isikuomadused, hoiakud, suhtumine, oskused ja käitumine. Head
teenindajat võiks iseloomustada ladus suhtlemisoskus, elementaarne viisakus, valmisolek
teisi inimesi teenindada, oma ettevõtet esindada ning hoolikus, kohusetundlikkus,
kiirus ja täpsus oma tööülesannete suhtes. Klienditeenindaja töökvaliteedist
sõltub, kas klient jääb ettevõttele ja tema toodetele/teenustele lojaalseks või
liigub koos oma rahaga ettevõtlusturul edasi sinna, kus klienditeenindaja
suudab oma tööd paremini teha.
Ettevõtte väärtussüsteemi üks alustalasid peaks olema teenindaja hoiak ja arusaam, et klient peaks ettevõttest lahkuma rahulolevana. Kvaliteetne
teenindus on siinkohal üks võtmetegureid, seetõttu peaks ettevõtte juht klienditeenindaja
rollile ja väljaõppele pidevalt suurt tähelepanu pöörama. Klienditeenindaja on
ettevõtte visiitkaart, kellest sõltub, kas klient pöördub ka edaspidi
ettevõttesse tagasi või viib oma raha mujale.
Juhtkond võiks mõista, et kõrgetasemeline
teenindus ei sünni iseenesest, vaid pideva klienditeenindajate jälgimise, klientide
tagasiside analüüsimise (kõik ei ole puhas kuld, mis kliendi suust kostab!), nõustamise,
motiveerimise ja arendamise läbi. Sageli rikub üldpildi ettevõttest paraku just
klienditeenindaja viisakusetus ning hoolimatus ja ebaprofessionaalsus.
Erinevate uuringute kohaselt hindavad inimesed
klienditeenindajate juures teenindusvalmidust, elementaarset viisakust,
avatust, lahkust ja professionaalselt kärmet tegutsemist. Alles seejärel
mängivad rolli muud tegurid, olgu need siis ettevõtte ruumid või inventar.
Ettevõtja teab, et teeninduse kvaliteedi ja kliendi
tagasipöördumise ning edasiste ostude toimumise määrab suures osas kliendi
rahulolu klienditeenindajaga. See on oluline faktor ettevõtte maine
kujundamisel ja hindamisel, mida tuleks arvesse võtta nii teenindajate
ametikohale palkamisel kui ka järjepideva töö tegemisel klienditeenindajate
koolitamisel, motiveerimisel ja hindamisel. Ettevõte võib olla kui tahes ambitsioonikas,
suurepärase äriplaani ja kaugeleulatuva strateegiaga, kuid kui klient satub
ostu sooritades klienditeenindajale, kes jätab mitteprofessionaalse ja
ebaviisaka mulje, isegi kui ettevõtte kaup või teenus on kvaliteetne, siis on
enam kui tõenäoline, et klient lahkub koos oma suure rahakotiga konkurendi
juurde, kelle klienditeenindaja on koolitatud viisakamaks ja professionaalsemaks
ning kes tõele au andes lihtsalt liigutab end kiiremini.
Klienditeenindaja on teatud mõttes nagu näitleja,
tegutsemispaik on enamasti päevast päeva sama, kuid publik on pea iga päev
erinev. Tal on täita erinevad rollid, mille määravad ära talle pandud ootused,
tulgu need siis ettevõtte juhtkonnalt või klientidelt. Klient peab klienditeenindajat
eelkõige konkreetse ettevõtte esindajaks. Kui saiaostmine mõnest poeketi
kauplusest untsu läheb, siis sageli ei mäletata klienditeenindajat kui inimest
eraldi (mul pole täna aimugi, mis nägu sel tädil oli, kes mu lapse peale röögatas, aga ma mäletan, et see juhtus Torupilli Selveris), vaid süüdistatakse isegi mitte üksikut kauplust, vaid poeketti/ettevõtet
ja edaspidi hoidutakse võimalusel oma oste sooritamast seal, kus ostuga on
kaasnenud ebameeldiv teenindus.
Seega tuleks ettevõtte juhtkonnal ja teenindajal endalgi teadvustada
klienditeenindajalt oodatud rollide täitmine: ta on
ettevõtte vahetu esindaja ja visiitkaart, ta on kliendi nõustaja ja soovide
täitja, ta peab olema ladus suhtleja, seda ka kriisiolukorras; ta on usaldusväärsuse
tagaja, tooteesitleja ning lõpliku müügi vormistaja ja kassas ettevõtte raha
käitleja. Klienditeenindaja teeninduskvaliteet on ainutähtis tegur määramaks,
kas klient tuleb uueks ostuks ettevõttesse tagasi või mitte. Et töö on
keeruline, on ettevõtte juhi ülesanne leida motivatsioonisüsteem, mis hoiaks
klienditeenindaja oma ülesannete kõrgusel. Kahtlen sügavalt, kas
miinimumilähedane palk on ikka piisav motivatsioon? Viimasel ajal tundub, et
kehv kaadrivalik taandub enamasti just sellele.
Klienditeenindaja kompetentsuse määravad ära väärtused,
hoiakud, oskused ja teadmised, millele tuginedes suudab teenindaja tööga
edukalt toime tulla. Ametialaselt olulised on suhtlemise ladusus, käitumisoskus
ja isiksuseomadused. Inimene peaks sellel ametikohal suutma aduda talle antud
vastutuse ulatust ning mõistlikul määral näitama tööülesannete täitmisel ka ise
üles initsiatiivi, et palk südametunnistuspiinadeta välja teenida. Ettevõtte
juht kannab lisaks palgale veel ka palgaga seotud riikliku maksukoorma, seega
peab palgatud töötaja makstud palga eest ettevõttele ju mingi väärtuse vastu
andma. Inetu või ükskõikne käitumine klientidega seda vaevalt on.
Klienditeenindaja peaks olema emotsionaalselt stabiilne
inimene, kes suudab ka keerulises olukorras rahu säilitada, olukorda analüüsida
ja kiiresti loogilise lahenduse välja pakkuda. Selle ametikohaga kaasnevad sageli
vägagi keerulised situatsioonid, kus klient võib olla rahulolematu ja kiirustav
hoopis muudel põhjustel, toote või teenuse halva kvaliteedi pärast pettunud või
mõnikord isegi agressiivne (näiteks alkoholi või muid aineid tarbinud).
Ettevõtte juht peaks olema kehtestanud üldised juhised, kuidas teenindaja peaks
kriisiolukorras käituma, et kaitsta ennast ja ettevõtet, samal ajal üritades
võimaluste piires ka klienti rahustada. Kas ja kuivõrd seda tehakse, pole mul aimugi, aga üldmulje hakkab kujunema üha rohkem selline, et kassasse pannakse mingi suvaline kuju, peaasi, et oleks keegi, kes raha vastu võtab ja kassasahtlis õigesse vahesse märkab torgata, muu nagu polekski oluline?
Oma raha mingisse ettevõttesse jättes tahaks näha klienditeenindajat, kes
tegutseks kiiresti ja tõhusalt, jätaks kogu olemisega mulje, et töö, mida ta
teeb, on tore, mitte tüütu ja jube koorem. Üldmulje teenindajast võiks olla efektiivne
ja tõhus, sõbralik ja viisakas ning ostuprotsess ise kulgeks kiiresti ja
takistusteta. Takistuste või muude viperuste ilmnemisel võiks klienditeenindaja taibata vabandada ja kiiresti alternatiivset lahendust välja pakkuda.
Millist tüüpi klienditeenindaja mind kliendina üldiselt kõige
rohkem ärritab? Vastus: aeglane ja uimane, ükskõikne ja lahkusetu, ärritunud
(mis te tulete siia mind segama, mujalt pole oma saia osta või?) ignoreeriv
(jutustab kellegi teisega ega pööra üldse tähelepanu mulle, kes ma seal alandlikult seisan, et saia peale vorsti osta), organiseerimatu (ei
tea, mida teha; küsida ka ei taipa kelleltki), kaootiline (sahmib tulemuseta
siia-sinna, on minu peale vihane, kui kassas paberirull otsa saab või kassasahtel lahti ei tule) ning ebaviisakas. Ka ei meeldi mulle, kui mind koheldakse kui
konveierilindi nähtust number x (kõik siin käivad ja nõuavad midagi, pole teie siin
ei esimene ega viimane, nii et oodake oma järjekorda, veel parem, minge minema!). Iga kliendi jaoks on
just tema mure kõige olulisem ja hea klienditeenindaja ülesanne on võimalikult kohe võimalikult adekvaatselt ja viisakalt reageerida. Kas need arusaamad on vananenud või mis pagan toimub? Muuseas, ka laps ja teismeline on klient,
kellega tuleb viisakalt rääkida. Esiteks on see klienditeenindaja esmane
ülesanne oma ettevõtte visiitkaardina, teiseks võiks klienditeenindaja ühiskonnas olla täiskasvanuna lapse käitumisele eeskujuks ja kolmandaks, lapse rahakott
sõltub üldjuhul tema vanemast, kes võib täiesti juhuslikult seista lapse järel
järjekorras, teha nähtust oma järeldused ja järgmisel korral soovitada lapsel
kasutada oma raha klienditeenindaja juures ettevõttes, kes suhtub temasse
viisakalt ja austusega.
Selge see, et iga klient ei oska meil veel kuningana
käituda. Selge see, et seekordne kokkumurtud viiekas oli minu vähese õpetuse viga. (Käsi südamel - enamasti silub tüdruk taskust võetud rahatähe ikkagi sirgeks.) Siiski võiks elementaarne viisakus olla lahutamatu osa
klienditeenindaja tööst. Viisakas ja klienti austav teenindaja annab kindlasti
aluse pisivead teenuse või toote puhul lihtsamini andeks anda. Inimestele
üldjuhul ei meeldi kurjalt põrnitsev ärritunud teenindaja, kellelt ei kuule
sõnagi ei tervituseks, vabanduseks ega tänamiseks. Jällegi, klienditeenindaja
on ettevõtte visiitkaart ja viisakusetu või teistega lobisev ning kliendile
tähelepanu mittepöörav klienditeenindaja on esimene põhjus, miks klient läheb
esimesel võimalusel koos rahaga konkurendi juurde, kelle klienditeenindaja
käitub inimlikumalt.
Kliendi ja klienditeenindaja vaheline suhtlemine baseerub
vastastikusel austusel, seega on nii kliendi õigused ja kohustused ostu
sooritades kui ka klienditeenindaja õigused ja kohustused ettevõtte nimel müüki
sooritades omavahel tihedalt seotud. Kliendil on õigus saada hinnale vastavat
toodet või teenust ning teenindajapoolset täit tähelepanu, kuid teenindajasse
ja tema töösse tuleks suhtuda inimlikult ja austavalt. Klienditeenindaja ei ole
ori ega asi, vaid inimene, kes elatustaset arvestades teeb suhteliselt siiski
madala palga eest väga vajalikku tööd. Samas, isegi madala palga korral ei tohiks klienditeenindaja käitumine põhjustada ärritust ega ebamugavusi, vaid soodustama olukorda, kus klient jääb
teenusega rahule ja tuleb tagasi uut ostu sooritama. Viperuste puhul on
klienditeenindajal õigus võimalusele olukorda selgitada ja vabandada ning
klient peaks olukorda analüüsima ja rahulikult järele mõtlema, mitte tegema
emotsionaalseid tormakaid otsuseid. Kliendil on õigus kompenseerivale
kokkuleppele ettevõttega, kui teenindaja käitumine või käpardlikkus on
põhjustanud talle ebamugavusi või rahalist kahju. Kui klienditeenindajale ei
ole antud volitusi sellist kokkulepet ettevõtte nimel kliendiga teha, peaks juhtkond tagama klienditeenindajale võimaluse kutsuda kliendiga olukorda
arutama pädevam volitustega esindusisik, kes peab siiski mõlemad pooled ära
kuulama ja arvestama, et alati pole viga klienditeenindajas. Mõlemal poolel on
õigus anda ja saada selgitusi ja vabandusi ning saada võimalus olukorda
parandada. Kliendil ei tohiks olla õigust klienditeenindajat sõimata ega alandada ning
klienditeenindaja kohustus on järgida seadust, samal ajal tagades kliendile
võimalikult kvaliteetne teenindus, ka lastele. Suhtlemine on alati keeruline, kuid eriti
keeruline siis, kui mängu tuleb raha.
Klienditeenindajat motiveerivad head tööd tegema
elamisväärne palk, tunnustus, koolitused, soodustused, ettevõtte sisekliima ja
inimestevahelised üksteist toetavad suhted, kuid samuti ka sisemine soov teha
kvaliteetset tulemuslikku tööd, valmidus teenida inimesi ja ettevõtte huve.
Motivatsiooni tõmbavad tõenäoliselt alla väike palk, juhtkonna huvipuudus,
konkurentsikartus, vallandamishirm (kõigil on maksud maksta ja kohustused
täita), tunnustuse puudumine, aga ka erinevad sisemised hirmud ebameeldivustega
hakkamasaamiseks, vastumeelsus töö iseloomu, suhtlemise või inimeste vastu,
introvertne kinnine loomus jne, mis iganes seal veel võib olla. Iga inimene, kes klienditeenindajaks
kandideerib, peaks kõigepealt läbi analüüsima ametiga kaasnevad plussid ja
miinused. Klienditeenindajat tööle võttes peaks ettevõte arvestama, et see
inimene on esimene, kes kliendile annab aimu ettevõtte suhtumisest,
eesmärkidest ja valukohtadest. Väikese palgaga tööl hoitav tõre ja ebapädev
teenindaja ei veena enam kedagi, et ettevõttel võiks hästi minna, pigem on
sedasorti teeninduskultuuri esindaja märk allakäiguspiraali algusest.
Positiivne
ja energiline klienditeenindaja on firma kvaliteedimärk.
Või vähemalt võiks olla?
No comments:
Post a Comment