Kujutlege hetkeks, et peate oma lapse 1. septembril
esimesse klassi viima. Lasteaed on selja taga, koolikott on ostetud, pinalis on
piinlikult teravaks lihvitud harilikud pliiatsid, koolijütsil on uhke tekkel
peas, valge pluus seljas ja lill näpus, laps on õhevil ja õnnelik. Sammute uhkusest
pakatava südamega aktusele, kõik on pidulik ja ülev, teie laps läheb esimest
korda kooli, uus etapp elus on peale hakanud, jippiii! Algab aktus, aga direktor on
kuidagi murelik, seisab seal, kulm kipras ja närib huuli. Algab aktus ja algab uus
kooliaasta, aga õpetajat jütse lavale aitamas pole. Klassitäis uusi rüblikuid on
innukalt või vähem innukalt valmis pilgu aabitsasse puurima ja keeleots suust väljas, vihikusse numbreid maalima, aga õpetajat pole.
Ei, ta ei hiline aktusele. Teda POLE ÜLDSE, sest murelikul direktoril polnud suvel
ühtegi sobiva kvalifikatsiooniga inimest võimalik tööle võtta. Isegi kui
kvalifikatsiooniga ülikoolilõpetajaid on, siis õpetajaametisse tahtjaid
lihtsalt pole!
Photo credit: emaze.com
Ega see pole ainult Eesti probleem. Võrdluseks - heaoluriigis Rootsis on hetkeseisuga puudu 65 000 õpetajat ja
kriis on süvenenud määrani, kus asjassepuutuvad kodanikud allkirjastavad
avalikke kirju riigile, viidates peagi kätte jõudvale suurele kriisile koolis
ja ühiskonnas. (Allikas: gp.se;
Lärarbristen är ett samhällshot,
http://www.gp.se/nyheter/debatt/lärarbristen-är-ett-samhällshot-1.4459023) Nemad seal
on aru saanud koletust tõsiasjast, mis meile siin veel kohale pole jõudnud -
puudujäägid õpetajate leeris löövad valusasti kogu ühiskonda alustades lasteaia
tasandilt, põhikoolist rääkimata. Mäletate algust - lähete aktusele last kooli
viima, aga õpetajat pole ... ?
Keegi ei ole ilmselt kokku lugenud, kui palju Eestis on
õpetajaid puudu (rääkimata headest õpetajatest), aga tõenäoliselt on meil
varsti sama lugu, isegi kui riiklik suurusjärk on Rootsist veidi erinev. Kui
silmitseda kasvõi põgusalt Õpetajate Lehe töökuulutuste nurka, selgub, et
tikutulega otsitakse kõige rohkem taga kvalifitseeritud lasteaia-, klassi-,
füüsika-, keemia-, loodusainete- ja inglise keele õpetajaid, tõeline ikaldus on
logopeedide ja eripedagoogide ridades jne, ehk et peaaegu kõigis valdkondades koolisüsteemis
on inimesi puudu! Lasteaia ja algkasside õpetajaid ei leita. Miks?
Kas me ühiskonnana
pole aru saanud, et lasteaias ja algklassides kvaliteetse hariduse saamine
(tõlge: õigesti lugema ja kirjutama õppimine) on hariduse vundament kogu
edasiseks eluks? Kui meil pole selles vanuseastmes MOTIVEERITUD õpetajaid, miks
me siis imestame, et eestlased ei oska enam lugeda, kirjutada ega peast
arvutada? Tõendi selle kohta leiab iga sotsiaalmeedia väljaande
kommentaariumist või ka lähima kaupluse leti tagant.
Miks me nuriseme, et meie
ministrid ei oska võõrkeelt? Kas meie koolid, välja arvatud mõned meeldivad
erandid, suudavad tagada, et laps põhikooli lõpetades saab igapäevaelus ladusalt
hakkama vähemalt kahes, aga miks mitte kolmes võõrkeeles? See oleks ju
tänapäeva muutunud maailmas normaalne? Kui mitmes koolis kohtab inglise keele
õpetajat, kes järjepidevalt viib tunni läbi võõrkeeles, nii et laps harjub
tegelikult ka suhtlema-arutlema ja küsimusi küsima või võõrkeeles raamatuid lugema
ega jää elulises olukorras sõnavara või hääldusega hätta? Kui mitu
võõrkeeleõpetajat Eestis on võtnud vaevaks end kurssi viia keelekümbluse põhimõtetega
(total immersion), kui mitmes koolis on auasi keeleõpet heal järjel hoida? Neid koole võib kahjuks sõrmede peal üles lugeda ja mida kaugemale sisemaale
sõidate, seda nukramaks üldpilt muutub ... Ükskõik millist eriala laps pärast
põhikooli või gümnaasiumi lõpetamist õppima läheb, suur osa erialasest infost
on enamasti inglise keeles, mitte keegi ei hakka seda hirmkalli raha eest
pisikese Eesti raamatuturu jaoks tõlkima ega kirjastama. Kuidas me siis saame end
oma eriala saavutustega kurssi viia, kui meil pole koolieast alates võõrkeeles lugemisharjumust?
Miks meie võõrkeeleõpetus üleüldiselt nii nigelal tasemel on, et isegi
esindusisikutest ministrid, kelle olulisim ülesanne on ladusalt suhelda, jäävad
kaamera ees hätta nii sõnavara kui ka hääldusega? Miks meie pilk tänasest
päevast kaugemale ei ulatu? Äkki me pole ühiskonnana juba aastaid piisavalt
motiveerinud ja koolitanud õpetajat? Äkki me kaadripuudusel paneme inglise
keelt õpetama kehalise või käsitöö õpetaja, peamine, et koht on täidetud? Ehk on koer siia maetud?
Põhjuseid, miks noored kooli tööle ei lähe, on mitmeid ja ka
väljalangevus on suur. Mõni värske õpetajahakatis peab hambad risti vastu
ainult aastakese, kui sedagi, ja lahkub siis igaveseks koolist ega tule tõenäoliselt mitte kunagi
tagasi, sest mõistab selle aasta jooksul: töö tänapäeva lastega on raske
ka siis, kui sa suudad end tunnis kehtestada ja kui sulle on õpetatud, kuidas
erisustega hakkama saada.
Kuidas teie peaksite vastu nädalate viisi klassides,
kus on 25 ja rohkem last, igaüks isemoodi isiksus, kaheksa tundi päevas viis
päeva nädalas, igaühel kodust pagasina kaasas oi-kui-erinev kasvatusmall ja
ellusuhtumine oma vanematelt? Pluss kõik õhtud reflekteerides, töid parandades
ja tagasisidet andes ning järgmist päeva kavandades?
Palk on üldist
elatustaseme tõusurallit arvestades pere ülalpidamiseks endiselt liiga väike, tõenäoliselt suur osa pereinimestest õpetajaid elab pärast arvete tasumist ülejäänud kuu siiski peost
suhu, isegi kui riik teeb pisikesi ponnistusi olukorra parandamiseks. Keskmine
ehitusmees ei võta teid jutulegi, kui te talle vähemasti kolm-nelisada eurot nädalas peo peale ei pane, kusjuures ta vastutab vaid ühekordselt teie vannitoa
väljanägemise eest, aga õpetajaid peame rahulikul meelel üldjuhul siiski suhteliselt pisikesel kuupalgal, kuigi nende töömahtu ja vastutust ei anna ehitusmehe omaga võrreldagi?
Et õpetaja töö on aeganõudev ja koormus suur, pole sageli võimalik (eriti
maapiirkondades, kus pole sageli üldse tööd, rääkimata õpetaja päevaplaanile
sobilikust lisatööst) õpetajatöö kõrvalt lisasissetuleku teenimisele mitte mõeldagi.
Peale selle on aeg jõudnud sinnamaale, kus suur osa vanema generatsiooni
õpetajatest hakkab pensionile jääma, kuid pealekasvu pole eriti näha. Üsna suur
osa kogenud headest õpetajatest on nüüdseks vanuses 50-70. Kui nad kõik korraga otsustaksid
väljateenitud puhkusele jääda, oleks riik ja lastevanemad ilmselt suures hädas
ka meil Eestis, eriti maapiirkondades, aga mitte ainult seal.
Palk ei motiveeri ning maailm on suur ja lai, miks peaks
noor tippspetsialist (sest saagem ükskord aru, vähemalt viis aastat ülikoolis
õppinud magistrikraadiga lõpetanu seda ju on!) end kooliprobleemistikku matma,
võõraste laste (ümber)kasvatamisega jändama, mõnikord puuduliku koduse kasvatusega noorte
inetut käitumist taluma ja korrigeerima, arvestama KÕIGI laste individuaalsust
ja unikaalsust, andekaid tagant õhutama ja aeglasemaid järele aitama,
diferentseeritud tunde ette valmistama mõnikord kolmel-neljal eri tasandil, õhtuti
end sadade harjutuste ja ülesannete parandamisega tapma (näiteks 5 klassi korda
25 tööd, arvutage ise, mis kokku tuleb, ja see on ainult üks päev nädalas), kujundava hindamise raames tagasisidet andma igaühele
eraldi, erineva taustaga lastevanemate sageli põhjendamatu kriitikaga silmitsi
seisma, küündimatu juhtkonna juhtimisvigade ja riigi suutmatuse tõttu suurt
koormust ja tippspetsialisti kohta elatustaseme mõttes ikkagi madalat palka
saama?
Me ühiskonnana (ja lastevanematena) peame endale selgeks
tegema, et õpetaja tööpanus on väärtus, mille kadudes oleme suures hädas. Kui paljud
meist oskaks oma lapsi kodus ise õpetada nii, et tulemus kannataks võrdlust
Euroopaga või Pisa testi tulemustega, mille üle me nii uhked oleme? Ok, nädala või paar ajab Youtube'iga läbi, aga siis? Selliseid
inimesi on paraku väheseid, kel jätkuks õpetamiseks silmaringi, teadmisi, oskusi ja kannatust. Kas
me oleme lastevanematena ikka pädevad otsustama ja kommenteerima, kas
magistrikraadiga tippspetsialist oskab koolis lapsi õpetada või kas ta võib korrarikkujat tunnis korrale kutsuda, et teised lapsed ja ka korrarikkuja ise saaks teha seda, milleks ta kooli on tulnud - õppida? Ise saaksite õpitud, kui kõik ümberringi lärmavad? Miks me oleme otsustanud
rahva ja riigina, et magistrikraadiga tippspetsialistist õpetaja, kelle kätte riik
ja koolidirektor on usaldanud õpetamise, pole väärt muud kui vaesuspiiril
kõlkuma ja päeva lõpus väsimusest kokku kukkuma?
Kellele see on kasulik? Kas lapse tulevikule on hea motiveerimata
õpetaja klassi ees, kes ei anna endale aru, et tema tegevuse mõjuväli ja
eeskuju ulatub ka sellesse aega, mil lapsest saab ükskord iseseisev täiskasvanu? Kas me
tõesti tahame riigitäit lolle?
Vabandust, et sõrme viibutan, aga kui me oma õpetajaskonna
perspektiivitundetult välja suretame (ja protsess on kõigi tundemärkide
kohaselt alanud), on tulemus täpselt selline - riigitäis lolle, kes ei oska
kirjutada, kelle suuline väljendamisoskus on kesine ja võõrkeelteoskus
puudulik, kes ei oska analüüsida ega süsteemselt mõtelda või tööd ega tulevikku
planeerida, kes hiilgavad netiväljaannete kommentaariumis väljaütlemiste ja
kirjaoskuse taseme(tuse)ga, mis paneks vana Aaviku hauas ringi pöörama. Me
oleme sinna teel, olgu Eesti, Rootsi või Euroopana, sest me ei väärtusta ega usalda õpetajat, kes on üha enam valmis sügisel kooli tööleminekust loobuma, sest teda
ei peeta ühiskonnas kellekski, kelle arvamusega võiks arvestada või kellele
võiks hoomamatult suure panuse eest lapse arengule elamisväärset palka maksta.
Mäletate kooliajast õpetajat, kelle ainet te nüüd,
aastaid hiljem täiskasvanuna hästi oskate? See oli enamasti õpetaja, kes oli
range, õiglane ja nõudlik, kelle tundi ei tihanud minna nii, et töö oli
tegemata, aga kes mõistis su enesetunnet ausa kiitmisega tõsta, kui asi oli
selgeks saanud. See oli õpetaja, kes mõistis, et õppimine pole võimalik, kui
tunnis pole korda majas. Tänapäeva lastevanemad peaksid ka aru saama, et tunnis
kordanõudev õpetaja pole mitte rahvavaenlane, kellele tuleb igal juhul koht kätte näidata, vaid tema eesmärk on sama nagu teilgi
- et teie laps saaks koolist kaasa võimalikult laiapõhjalised teadmised ja
oskused. Paraku tulemuslik õppimine ei õnnestu, kui teie või kellegi teise laps ei oska käituda,
segab kõiki ja lubab endale tegevusi ja ütlemisi, millest vanematel pole õrna aimugi, aga õpetajal olukorda reguleerida ka ei lubata. Kehv lastetuba on vanemate tegemata töö, käitumisreeglid ja suhtumine tulevad (või vähemalt peaksid tulema) kodust.
Seega ärge nurisege, isad-emad, vaid tehke kodus lapsega ise rohkem
tööd, tehke õpetajaga rohkem koostööd, käige lastevanemate koosolekul, kui kutsutakse
(kõige suuremad nurisejad sinna millegipärast sageli ei jõua) ja usaldage oma
lapse õpetajat tegema seda, milleks ta on aastaid õppides valmistunud ja
millesse ta paneb sageli kogu oma südame ja hinge; austage õpetajat ja tema panust
nii palju, et õpetada oma lapsele, kuidas täiskasvanute ja kaaslastega koolis
käituda ja tunnis korda hoida. Tasustage ühiskonnas õpetaja panust ausalt ja
perspektiivitundega. Austage ja väärtustage õpetajat, et ta oleks motiveeritud
õpetama teie last, kellest te ju tahate, et sirguks ükskord väärikas ja tark
täiskasvanu, kes toetaks teid ja kelle üle võiks uhke olla? Kuidas kool saab haridust anda, kui klassi ees
pole enam õpetajat, sest too lihtsalt loobub?
Sest austus, vaadake, on vastastikune. Õpetajat poleks koolis, kui ta ei armastaks lapsi ja oma tööd. Kui ühiskond ei väärtusta
õpetajat ja tema keerulist tööd, siis miks peaks õpetaja tahtma inimesena panustada oma
aega, teadmisi, oskusi, südant ja hinge, kui vastu ei anta isegi elementaarset
viisakust ja elamisväärset palka, mis arvestaks üldise elatustaseme,
mitte Excelisse sobivate numbritega? Kõik elavad vaid ühtainukest elu, ka
õpetajad, kellest sõltub palju!
Nii et kui me ei muuda oma suhtumist õpetajasse, olge
valmis selleks, et kui järgnevatel sügistel oma õhevil lapse või lapselapse
kooli aabitsat saama viite, võib juhtuda, et direktor on aktusel mureliku näoga, kibrutab kulmu ja närib huuli - sest õpetajat pole.
P.S. Alati on võimalik plaan B. Meile ju meeldivad JOKK-võtted. Kui ikka 25. augustiks õpetajat pole, aga kvalifitseerimata tahtjaid ametikohale on, võetakse 26. augustil keegi ikka tööle. Lihtsalt siis ei maksa imestada selle üle, et eestlased oskavad kümne aasta möödudes veel vähem inglise keelt rääkida ega suuda kassas peast kahest eurost 1.75 lahutada. Aktus, though, on päästetud ;)
No comments:
Post a Comment