Kuidas õpetajana aidata
lapsi, kes on läbi teinud emotsionaalse trauma?
(Allikas: edutopia.org, Lori Desautels, aprill 2017)
Kogemustega haridustöötaja Lori Desautels (Butler University) pakub Edutopia artiklis
aprillis 2017 välja neli töövõtet, kuidas toetada õpilasi, kes on hetkel või
siis minevikus läbi teinud emotsionaalselt raske olukorra. Maandamata sisemised
pinged ja ärevus väljenduvad laste puhul sageli käitumisraskustena.
Väljend “emotsionaalne häiritus” tähendab lapsele
käitumise ja vaimse tervise mõttes suurt väljakutset. Emotsionaalselt häiritud
laste arenguloost võib tavaliselt leida intsidendi, kus side lapse
emotsionaalselt toetava hooldaja/kasvatajaga on mingil põhjusel katkenud või on
varasemas lapsepõlves toimunud mingi olulise tähtsusega traumeeriv sündmus
(lahutus, surm, kolimine, kodused vägivaldsed riiud, alkoholism, hoolimatus, vmt), mille järelmõjud on
ulatuslikud ning millega seotud emotsioone ei oska laps üksipäini ei analüüsida
ega mõista. Sellised lapsed kannatavad pidevalt ärevushäirete ja liigse
murelikkuse pärast, mis omakorda üsna sageli väljenduvad käitumishälvetes, mis
segavad õppimisprotsessi.
Desautelsi sõnul on hea uudis see, et ümbritsev turvaline ja toetav keskkond
aitab lastel lõpuks sisemise stabiilsustunde taastada. Täiskasvanu roll on
aidata lapsel mõista, kuidas negatiivsed emotsioonid seavad ohtu õppimise
protsessi üldisemalt ja õpitulemused konkreetsemalt. Sageli võivadki käitumisraskuste taga olla just emotsionaalsed
üleelamised, mida laps sageli ei oska analüüsida ega viha või hirmu
adekvaatselt kontrollida ega suunata.
Desautels pakub artiklis välja neli töövõtet, mida ta on
õpilastega tunnis tulemuslikult kasutanud:
1. Aita lapsel aru
saada, kuidas aju ja emotsioonid tema elu mõjutavad
Desautelsi klass
on jaotatud eri aju-piirkondadeks. Näiteks võivad lapsed tema tunnis minna
rahunemisnurka, kus negatiivsest emotsioonist omas tempos vabaneda. Nurgale on
nimeks pandud “Amügdala esmaabi” ning eelnevalt on lastele selgitatud, et just
amügdala on ajus see piirkond, mis tekitab emotsioonile reaktsiooni ja annab
kehale käskluse stiilis võitle/põgene/tardu paigale. Ärevushäire all kannatav
laps peab saama võimaluse vaikselt tööd teha, sellise vajadusega lastele on klassis mõeldud hipokampuse-nurk,
mille nimi viitab aju sellele piirkonnale, mis tegeleb mälu, informatsiooni salvestamise
ja oskusega seostada uusi asju juba varem õpituga. Lisaks on Desautelsi klassis
kasutusel ka nn otsmikusagara piirkond, probleemidele lahenduse otsimise nurk.
Seal saavad õpilased probleeme omavahel arutada, dokumentaale vaadata või
koostööd teha.
Kui lastele
selgitada (esialgu muidugi lihtsas võtmes), kuidas aju funktsioneerib ning
kuidas emotsioonid ja reaktsioonid nende käitumist mõjutavad, mõistavad nad
iseennast ja kognitiivseid protsesse paremini ning mõistmine aitab neil
rahuneda ja tõhusamalt oma käitumist kontrollida. Seega on turvaline ja toetav
keskkond ülioluline, et laps õpiks pingeid maandama, õppima ja sotsialiseeruma.
2. Märkmepaberi süsteem ehk individuaalne
tagasiside
Desautels rõhutab,
et enne igasugust tulemuslikku õppimisprotsessi on ülioluline saada käitumine
kontrolli alla. Mõnikord laseb ta lastel märkmepaberile üles tähendada, kuidas
nad end parajasti tunnevad (töötab hästi laste puhul, kel on raskusi suulise
eneseväljendusega) ja mida nad peaks tegema, et rahuneda ja õppimiseni jõuda.
Kui laps seab ise endale eesmärgi, on seda lihtsam järgida kui siis, mil
käsklus tuleb täiskasvanult. Ka tagasiside käitumisele ja eesmärgi täitmisele
annab õpetaja väiksel märkmepaberil, nii saab laps tagasiside, aga seda ei
tehta teiste ees ja avalikult, vaid individuaalselt, ainult talle. Eesmärgi
täitmise eest tuleb last kiita (nt tubli, suutsid rahuneda vmt). Kui eesmärk jääb täitmata, tuleb lapsega koos analüüsida, mis läks untsu ja mida järgmisel korral annaks paremini teha.
3. Wlodkowski strateegia / struktureeritud
emotsionaalne toetus
Desautels
kirjeldab, kuidas ta kasutab psühholoog Raymond Wlodkowski "2x10 strateegiat",
mis seisneb selles, et õpetaja pühendab käitumishäirega lapsele vähemalt kümme
päeva järjest igapäevaselt vähemalt kaks minutit, mil laps võib temaga rääkida
kõigest, mis teda huvitab, kuni see on eakohane ja sobilik. Wlodkowski sõnul
parandab selline järjepidev tähelepanu (ärakuulamine) probleemse lapse
käitumist kuni 85 protsenti. Lisatähelepanekuna toob Desautels välja, et
selline tähelepanu võimaldamine paariks minutiks parandab lisaks ka kogu klassi
käitumist.
Lapsed tahavad sageli oma emotsioone jagada, et näha teiste inimeste
reaktsiooni ja võrrelda seda enda emotsioonide ja reaktsioonidega, et näha, kas
nad on ikka n-ö “õigel teel”.
4. Lukustatud päevik turvaliseks
eneseväljenduseks.
Desautels viitab,
et kui me oma mõtted ja tunded kirja paneme, analüüsime alateadlikult olukorda,
maandame negatiivsust ning teeme aju otsmikusagaras ruumi uutele positiivsetele
emotsioonidele ja suuremale teadlikkusele enesest ja oma reaktsioonidest.
Lukustamisvõimalusega märkmik või päevik annab lapsele võimaluse ärevus n-ö
maha laadida ja samal ajal analüüsida ja mõista, mis teda segab ja vaevab, laskmata
kellelgi teisel oma privaatsust häirida. Ka joonistamine või millegi meisterdamine maandab sageli
pingeid. Kui lapsel on raskusi suulise eneseväljendamisega, on selline
salapäevik hea võimalus talle õpetada, kuidas niisugune märkmik võib olla
usaldusväärne sõber, kui inimesed ümberringi pole võib-olla nii usaldusväärsed.
Negatiivsed emotsioonid on vaja õpitulemusteni jõudmiseks kõigepealt maha
laadida ja iga lapse puhul on vaja selgeks teha, missugune vorm selleks just
temale kõige paremini sobib - usalduslik jutuajamine, tunnete paberile
kirjutamine või emotsioonide pildiks vormistamine.
Desautels rõhutab,
et täiskasvanul on ülioluline leida viis, kuidas oma töövõtet tunnis rakendada.
Lapsele, kes on emotsionaalselt lukustunud ja kelleni suuline jutt ei jõua,
võib sõnum kohale jõuda just individuaalse kirjakesena, visuaalselt. Hea näide
on värvilistest paberitest valgusfoor, kus punane värv keelab kogu klassile
rääkimise ära ja räägib ainult õpetaja, kollane lubab probleemi pinginaabriga
vaikselt arutada ja roheline lubab rühmas valjuhäälsemat diskussiooni jne. Mõne
asja saab selgeks õpetada hoopis mängides.
Täiskasvanuna ei tohi me unustada,
et ka käitumine on kommunikatsioonivorm.
Laps ei oska sageli tundeid ja ärevust sõnades väljendada nagu täiskasvanud
seda teevad, seega õpetaja üks ülesandeid klassiruumis on üritada laste
käitumisest välja lugeda nende võimalikud sisemised mured, mida väline
käitumine võib peegeldada. Samuti on täiskasvanu ülesanne parimate õpitulemuste
saavutamiseks tagada kontroll käitumise üle enne, kui õppimise juurde
asutakse.
Originaalartikkel:
https://www.edutopia.org/article/reaching-students-emotional-disturbances-lori-desautels?utm_source=facebook&utm_medium=socialflow
Photo credit: https://mind42.com/mindmap/fe2cab3e-1c77-4298-b757-a2949aebe301?rel=gallery
No comments:
Post a Comment