Mida peaks õpetaja
teadma lapse unehäiretest?
Tänane teema kirjutamiseks on laste unehäired (sleep
disturbances, sleep disorders). Mul on kogemustepagasis üks põhikooli
õpilane, kelle individuaalõppe vajadus baseerus unetsükli häiretel - pärast miskit
operatsiooni läks totaalselt paigast ära tema ööpäevane une-ärkveloleku aeg ja
seega juhtus sageli, et ta ei suutnud oma uneperioode kontrollida ja jäi
tavaklassis tundides lihtsalt magama, mis mõistagi põhjustas üsna ebamugavaid
ja piinlikke hetki. Kooli juhtkond võimaldas lapsel individuaaltunde võtta. Laps
ise on mitmel alal vägagi andekas, lahtise käega joonistaja ja väga tubli
inglise keele oskaja, aga mida pikemalt temaga töötasin, seda enam tekkis
veendumus, et tegu oli ka ilmselt mingit sorti diagnoosimata ADH-äärealaga. Et
erivajadustega seoses unehäireid väga sageli just ei mainita, tavaliselt
räägitakse ikka ADHst, autismist, düsleksiast-düsgraafiast jne, otsustasin suvepuhkuse
ajal seda teemat iseseisvalt veidi uurida ja tähendan oma leiud siia ka üles
koos allikatega, ehk on kellelgi veel kunagi samalaadseid teadmisi vaja.
Photo credit: http://www.abovetopsecret.com/forum/thread948596/pg1
Kõigepealt vaatasin, mida eesti keeles leida võib. Esmane
guugeldamine otsinguga “erivajadus unehäire” andis tulemuseks umbes kolm
lehekülge pahna, millest noppisin välja ühe saidi, mis pakub korraliku ülevaate
unehäiretest, kliinikum.ee - seal on
lahti räägitud rahvusvaheline psüühika- ja käitumishäirete klassifikaator
RHK-10/V, kus on vasakul leheserval eraldi alajaotus F51 Mitteorgaanilised unehäired, mille all on lähemalt selgitatud insomnia, hüpersomnia, une-ärkveloleku
rütmihäire, somnambulismi, unepaanika, uneärevuse jmt olemust ja tunnuseid.
Lisaks on antud iga juhtumi puhul diagnostilised juhised ja
diferentsiaaldiagnoosid.
Õpetajad võivad koolis kõige tõenäolisemalt kokku puutuda
hüpersomniaga F51.1 (mis EI OLE
ebapiisava une (nt öine arvutisolek) tagajärg!!!): pikemal perioodil (vähemalt
kuu aega) vältav ülemäärane päevane unisus, mis on lisaks seotud mingit laadi
psühhopatoloogia tunnustega; tunduvalt pikenenud virgumisperiood (sleep
drunkenness).
Samuti on tõenäoline koolis kokku puutuda une-ärkveloleku
rütmi F51.2 häiretega, mis võivad oma olemuselt olla kas psühhogeensed või
orgaanilised. Viimasega kaasnevad sageli isiksusehäired ja meeleoluhäired, sest
inimese sisemine bioloogiline kell (= tsirkadiaanostsillaator, jälle sõna võrra
rikkam :D ) on paigast ära. Enamasti on selle häire all kannatajad lisaks emotsionaalses
madalseisus, nende une-ärkveloleku rütm pole ühiskonnas tavapärasena mõistetava
rütmiga sünkroonne ja tekitab pingeid nii emotsionaalses ja sotsiaalses võtmes
kui ka õpilase puhul õpitulemustes. Igati kasulik lugemine.
Selle otsingu alt midagi muud asjalikku ei leidnudki.
Edasi vaatasin, mida inglise keeles leiab näiteks une-ärkveloleku rütmi häirete kohta (circadian rhytm sleep disorder, CRSD). Wikipediast saab teada, et
selliste häiretega inimesed on küll võimelised
organismile vajaliku une täis magama, kui neile võimaldatakse teha seda omaenda keha bioloogilise kella järgi,
kuid see rütm võib oluliselt erineda ühiskondlike normide kohaselt normaalseks
peetavast ajakavast ja seega tekitada suurt stressi häire käes vaevlejale.
Wikis on tsiteeritud uneuurijat Yaron
Daganit, kes väidab, et “sedalaadi häired võivad põhjustada psühholoogilisi
ja funktsionaalseid vaevusi, neid diagnoositakse ja ravitakse sageli valesti
põhjusel, et arstid isegi ei tea, et selline häire võib olemas olla”. Või umbes
nii. Mis siis veel õpetajatest rääkida, kellel on niigi muresid üle pea.
Unerütmihäired võivad olla tingitud välistest teguritest (extrinsic type), nt öistest vahetustest tööl või
minu näite puhul kirurgilisest sekkumisest; ja kaasasündinud teguritest (intrinsic type), mille all tuuakse eraldi
välja järgmised:
*ASPD ehk advanced sleep phase disorder, mille
puhul inimesel on raskusi õhtul ärkvel püsida ja hommikul “normaalse”
kellaajani välja magada.
*DSPD ehk delayed sleep phase disorder, mille
puhul inimene jääb magama ja ka ärkab palju hiljem kui normaalseks peetakse,
vahel kaasnevad ka öösel täielikult ärkvel veedetud perioodid.
*Ebareeglipärane
une-ärkveloleku rütm (irregular sleep-wake disorder), mille puhul
inimene magab täiesti ebareeglipärastel aegadel, sageli rohkem kui kaks korda
ööpäevas, öösel tihti ärgates ja päeval mitmeid kordi tukastades, kuid ealiselt
vajaliku arvu tunde uneaega siiski täis magades.
*Mitte-ööpäevase-tsükli
unehäire (tõlge on kohmakas, inglise keeles non-24-hour sleep-wake disorder; non-24=hypernychtheremal syndrome),
mille puhul inimese ööpäevane unerütm ja ärkvelpüsimise aeg on juba mitmete päevade
raames täiesti paigast ära.
Häirete põhjuseks arvatakse olevat organismi võimetus reguleerida une-ärkveloleku aega vastavalt
ümbritsevast keskkonnast saadavatele vihjetele-signaalidele ühiskondlike
normide poolt aktsepteeritavatel aegadel, magatakse näiteks kella 4st varahommikul
kuni hilislõunani vmt. Mõni unetsüklihäirega inimene küll reageerib looduse
poolt paika pandud 24-tunnisele ööpäevale, kuid enamasti on nende organismi
uneajatsükkel siiski kas palju pikem või oluliselt lühem ega kohandu n-ö normiks
peetava ööpäevaga ja inimene ise ei saa seda eriti kontrollida.
Photo credit: https://www.recoveryranch.com/articles/trauma-and-ptsd-articles/ptsd-related-sleep-problems-far-different-from-insomnia/
Wikipedia sedastab, et unetsükli häired (näiteks
insomnia) käivat sageli (aga mitte ilmtingimata) kaasas nt ADH-diagnoosiga, viidates geneetilisele
polümorfismile (vt genetic polymorphism), kuid möönab samas, et põhjalikke
uuringuid selles vallas läbi viidud pole.
Teraapilistest võtetest mainitakse Wikipedias käitumissoovitusi (vältida tukastamist,
kofeiini, ergutavaid aineid; heita voodisse vaid uneajaks jne), samuti pimendamist (valguse blokeerimist
õhtul, et mõjutada melatoniinikoguse tootmist; melatoniin on käbinäärmes sünteesitav hormoon, mis reguleeribki
organismide ööpäevast tsüklit: melatoniini sünteesi hulka reguleerivad ajust
hüpotalamusest algavad närviteed, mille aktiivsus sõltub reetina
fotoretseptorite aktiveerumisest ehk lihtsamalt, silmadeni jõudva valguse
hulgast. On kindlaks tehtud, et melatoniini tootmine hakkab suurenema õhtul
pärast pimeduse saabumist.) Ravimitest kasutataksegi melatoniini, mis EUs on
retseptiravim, USAs ja veel paljudes maades saadaval käsimüügis. Melatoniini
kasutatakse ka ADH-ravis, sest ADH puhul välja kirjutatavad muud ravimid põhjustavad
sageli unetust. Ravimitest mainitakse veel modafiniili
(Provigil), kasuks tulevad ka teised unerohud. USAs kasutatakse non-24-hour
tsüklihäire puhul Tasimelteoni, teise
nimega Hetlioz. Lisaks üritatakse
rakendada kronoteraapiat, mis sisuliselt
pole muud kui katse kohandada voodissemineku ja ärkamise aega üldlevinud
ühiskondlikele normidele vastavaks.
(Allikas: https://en.wikipedia.org/wiki/Circadian_rhythm_sleep_disorder)
Mõnevõrra targem ikka ;)
Ma pole kursis ja kuskilt ei tule hetkel välja ka, kui
palju on Eestis uuritud, kui suur osa lastest unehäirete all võivad kannatada.
Inglise keeles on teemat rohkem arutatud ja kui guugeldada, leiab materjali
küll. Näiteks on saidil
schoolbehavior.com keegi kodanik Leslie
E. Packer (PhD, Kennedy Krieger Institute) väitnud, et kuni kolmandik
lastest põhikooli osas vaevlevad unehäirete käes ja teismeliste hulgas on
vastav protsent 10. Seda on ju palju! Packer juhib tähelepanu, et unehäired
kaasnevad terve rea muude diagnoosidega (ADH, autismispektrihäired, Tourette’i
sündroom (motoorikaga seotud krooniliste tikide (kontrollimatud sundliigutused)
ja vähemalt ühe vokaalse kontrollimatu tiki (nt köhatus, mõne hääliku
venitamine vmt) esinemine); rahutute jalgade sündroom, obsessiiv-kompulsiivne
ehk sundhäire, bipolaarsuse häire (varasem maniakaal-depressiivne psühhoos), depressioon
jpm) ja seetõttu tuleks unehäiretele oluliselt rohkem tähelepanu pöörata, sest need
põhjustavad hälbeid nii käitumises kui ka õpitulemustes. Packeri meelest
peaksid koolid tegema koostööd vanematega, et unega seotud hälbed avastada ja
diagnoosida ning nendega tõsiselt tegeleda.
Packeri sõnul on laste
tavapärane uneaeg eri arenguetappidel
järgmine:
3-6 aastastel 10-12 tundi ööpäevas,
7-12 aastastel 10-11, mõnedel andmetel 9-11 tundi
ööpäevas,
12-18 aastastel noortel vähemalt 8-10 tundi ööpäevas.
Vanematele soovitab
Packer tähele panna järgmisi ohumärke kodus, mis kestma jäädes võivad
viidata unehälvetele: norskamine,
sagedased või kroonilised probleemid magamajäämise või ärkamisega,
uneskõndimine, öised õudusunenäod, muud silmatorkavad tegevused ajal, mil laps peaks
rahulikult magama; samuti lapse nõudmine, et vanemad peaksid olema juures, kuni
ta uinub jne. Samuti tuleks jälgida
ravimite kõrvalmõju, eriti kui
ravimit mingi muu konditsiooni puhul vahetatakse. Ka õpetaja peaks ravimite
kõrvalmõju märgates teavitama lapsevanemat, et vastav info jõuaks sedakaudu
ka raviarstini. Uneteadlikkuse teemat tuleks arutada lastevanemate koosolekutel
ja õpetajate töökoosolekutel praegusest palju enam. Packeri üks soovitus on koolidele uneprobleemidega lastele võimaldada kas individuaaltunde, hilisemat päeva alustamise võimalust või siis päeva alguses tunde, mis ei
nõua kohe varahommikul täiel määral tähelepanu teritamist.
(Allikas: http://www.schoolbehavior.com/disorders/sleep-disorders/sleep-problems-overview/)
No vaat nii. Kui järgmisel korral laps tunnis tukub, siis on (peale arvuti ja laiskuse) veel, millele mõelda ;)
No comments:
Post a Comment