Mitte
et Koigis oleks petrooleumivalgust elektrivalgusest paremaks peetud, vaid
viimase sissetoomisega seotud kulutusi peeti suureks. Nii jäädigi esimese
iseseisvusaja lõpuni petrooleumivalguse paistele. Uuesti hakati
elektrivalgusele mõtlema kolhoosikorra tingimustes. Riiklikust süsteemist
elektrit niipea loota ei olnud ja nii otsustati esialgu seda kohapeal ise
toota.
Jõujaamaks
sobis endine Puskari veski ja jõuallikaks seal asuv endine merekindlusest pärit
ühesilindriline 35 HJ kompressioonsüütega mootor. Selle väntvõlli
pöörlemiskiirus oli mäletatavasti 250 pööret minutis. Mootor ise oli aukartustäratav,
ulatudes põrandapinnast enam kui 2 m kõrgusele. Teenindusplatvormile pääses
redeli abil. Väntvõll asus põranda tasapinnal ning seetõttu pool hooratast
põranda süvendis. Hoorattast annab pildi see, et seistes väntvõlli peal, ulatus
hooratta ülemine serv ninani. Seega oli hooratta (kahest poolest kokku
monteeritud) läbimõõt ligi kolm meetrit.
35kW
vahelduvvoolu dünamo paigutati selleks ehitatud kõrvalruumi, kuhu ulatus
väntvõlli pikendus.
Peamine
töö pikemat aega seisnud mootori käikulaskmiseks oli kepsu- ja raamlaagrite
uuesti valamine ja sooveldamine. Selle töö tegid Erich Lees ja Aleksander
Rosenfeldt. Lees jäi ka edaspidi jõujaama motoristiks. Koos jõujaama
käikulaskmisega rakendati tööle ka veski.
Mootori
käivitamine oli omaette suur operatsioon. Hoorattaga haakuva kangi abil aeti
kolb ülemisse surnud punkti ja seejärel käivitati suruõhuga. Selleks otstarbeks
olid neli suruõhuballooni, mida töötamise ajal kohapeal uuesti täideti.
Elektrijaam
hakkas voolu andma 1956. aasta novembris. Esimesteks voolutarbijateks said
Koigi laut ja kolhoosi kontor. (Võrdluseks: Paides ehitati elektrijaam enne
1918 aastat, Türil 1927, Mäeküla meierei lähedale 1943. Järvamaa 3, lk 395-398)
1959.
aasta detsembris paigaldati Koiki esimene mast-alajaam. Sellest peale hakkas
elektrivõrk laienema.
(Allikas: Karl Kranichi artikkel „Kui valgus tuli”, Koigi
Vallaleht 29.09.1998)
No comments:
Post a Comment