Mikk
Sarv SÕNA JÕUD, kirjastus Pilgrim 2012, toimetaja Jaakko Hallas.
Raamatuarvustus. Ülevaade ilmus veidi muudetud kujul ajalehes „Sakala“ 23.01.2013
Mikk Sarv on telepildist tuntud koolitaja, rahvapärimuse uurija ja teadmamees, kes
oskab suhestuda ja suhelda loodusega, peab lugu juurtest ja esivanemate
mõtteilmast, austab eestlust, vanu kombeid ja traditsioone ning oskab, tahab ja
suudab inimestes kõige eelmainitu vastu huvi ja vaimustust tekitada.
Sarv
on raamatumaailmas tuntud suurus. Kõik tema kirjanduslikud saavutused on iseloomulikult
seotud teemadega, mis talle endale huvi pakuvad. Ta on kirjutanud
„Rahvakalendri tähtpäevad“ (Eesti Raamat 1988) ja „Ilmasilmaja“ (Maalehe Raamat
2005); eestindanud Oweni teose „Avatud Ruumi meetod“ (Eesti Ekspressi Kirjastus
2005), Dahlgreni ja Szczepanski „Õuesõppe pedagoogika“ (Ilo 2006) ning Brügge,
Glantzi ja Sandelli raamatu „Õuesõpe“ (Ilo 2008); olnud kaasautoriks teostele
nagu „Põhjala maad ja rahvad“ (Vanalinna päevad 1991), isikulooline
filmitriloogia „Uku Masingu maastikud“ (Estinfilm 2009) ja „Suur koolilaste
mälumäng“ (Cum Laude 2012).
Raamatu
„Sõna jõud“ esimeses osas on kirjeldatud maakeele olemust, keele vajalikkust „maailmas
toimuva kirjeldamise vahendina“ (lk 10) ning võõrkeelsetele väljenditele
„maakeelsete vastete“ leidmise olulisust (lk 29). Tähelepanuta pole jäetud ka eestlusest
lugupidamist ja kogetu talletamist (Sarv rõhutab raamatus korduvalt regilaulude
kui teabeallika tähtsust), sest nagu autor sedastab: „Maarahvaks olemine ja
maakeele omaks keeleks nimetamine annab jõudu ning seob meid sadade eelnevate
põlvkondadega.“ (lk 24). Sarv soovitab maakeelt koolis suisa eraldi õppeainena õpetada,
sest see aitaks meil „osa saada meie rahva mõtterikkusest ja loovusest läbi
aegade.“ (lk 31). Siiski ei kaota autor sidet reaalsusega: „Samas aitab
arusaamine keelevõimaluste paljususest õppida ja mõista ka võõrkeeli.
Väikerahvaste arengueeliseks ongi paljude keelte oskamine.“ (lk 32).
Raamatu
teises osas on mikksarvlikus võtmes lahti seletatud tähestikulises järjekorras valik
sõnu, näidates seoseid ning tuues mõnusaid ja lihtsaid näiteid nii minevikust
kui ka tänapäevast. Nii on sõna „lepe“ seletuse all viidatud õpetussõnadele
vanast regilaulust valitsejate ja valitsetavate suhete kohta: „ ... valitsemine
on kahepoolne kokkuleppimine.
Valitsetavatel on keel suus, millega
nad oma soove ja seisukohti väljendavad; meel
peas, millega nad kokkuleppeid peavad; süda
rinnus, millega nad söandavad lepitu teoks teha ja selle eest vastutada; südamel hing, mis hoiab alal rahva
jätkumist, ning hingel eluase, mis
tagab elu kestmise.“ (lk 116).
Austades
esivanemate mõtteilma, ei unusta Sarv sõrme pulsil hoida ka tänapäevaste murede
suhtes. Ta juhib tähelepanu linnaelu liigsele tõtlikkusele, kogukondliku arengu
toetuse vähesusele, maaelu halvustamisele ja hävitamisele, metsade lagedaks
raiumisele, vaimustuse ja vaimukuse puudumisele, ühtehoidmise oskuse
minetamisele. Kuid kõigele vaatamata lõpetab autor teose ikka positiivse
noodiga: „Maailm on mõnus, kui ümber on palju hea meelega inimesi. Sellepärast
tulebki pidevalt teha nii palju head meelt kui vähegi võimalik.“ (lk 227). Ka
selles suhtes on Mikk Sarv võrratuks eeskujuks: oma sümpaatse raamatuga teeb ta
head meelt paljudele lugejatele, kellele eesti keel ja meel korda lähevad.
No comments:
Post a Comment