Ilmus 19.11.2012 ajalehes Õpetajate Leht
Üldine
seisukoht on, et arvuti ja teleri kõrvalt loevad tänapäeva lapsed vähe, kui
üldse. Kuuldavasti ei osata loetut analüüsida, selle üle arutleda ega
kirjandeid kirjutada. Kindlasti ei kehti see kõigi kohta, ma loodan. Ise olen
olnud lapsest saati paadunud raamatukoi ja üritanud lugemispisikut süstida ka
oma kahele tütrele. Mingil määral võib ehk tõesti väita, et lugemus algab
kodusest raamaturiiulist, kuid mitte ainult. Ülioluline roll on siinkohal
ikkagi ka keele ja kirjanduse õpetajal, raamatukogutöötajal ning ühiskonnal
üldiselt.
Kui
kurdame pidevalt selle üle, et tänapäeva lapsed istuvad pigem arvuti või teleri
ees, kas suudame samas endale ka aru anda, et suures osas just meist –
lapsevanematest, kasvatajatest, õpetajatest, raamatukogutöötajatest –, meie
suhtumisest ja eeskujust saab alguse lapse lugemishuvi ja analüüsioskus? Kui
ühiskond ei suuda hinnata arste, õpetajaid ja teisi haritud inimesi inimkonnale
olulistel ametikohtadel, miks peaks laps tahtma koolis käia ja ühel hetkel
arstiks või õpetajaks hakata? Kas suudame endale aru anda, et laps, kes loeb, teab
ka paremini olukordi analüüsida, arutelu edendada, oma seisukohti väljendada ja
pikemas perspektiivis aruka täiskasvanuna ühiskonda kujundada?
Lugemise
soov saab alguse uudishimust ja huvist. Daniel Pennac alustab oma raamatut
„Nagu romaan“ (mida soojalt soovitan lugeda kõigil, kellest sõltub väikeste
inimeste raamatumaailm) tõeteraga: „Tegusõna „lugema“ ei kannata käskivat
kõneviisi. Leidub teisigi tegusõnu, millega ta seda vastumeelsust jagab:
„armastama“, ... „unistama“ ...“ Seega oleks naiivne arvata, et last saab
lugema sundida. Ei saa, ei kohustusliku lektüüri ega käreda sõnaga. Küll aga
saab huvi tekitada ja targalt suunata, milleks omakorda ja paraku on
hädavajalik täiskasvanu enese lugemus ja silmaring.
Minu
laste lugemishuvi näiteks algas õhtusest unejutu ettelugemisest. Lihtne. Silmad-kõrvad-hambad
puhtaks, pidžaama selga, teki alla ja emps raamatuga voodiservale. Pärast
arutasime veel tükk aega, et miks Karlsson ikka nii isekas oli ja alati kõik
nahka pistis, või miks vanaema just täpselt õunapuu otsa ronis, või et laps
kasvab tegelikult ilma emata, kui too on taevas ingel. Mõnikord jäi lugu põneva
koha peal pooleli, aga uudishimu oli suur ja nii nad ise edasi pusisid. Ei
keelanud, kuigi vahel oli kell palju. Ja pole kunagi sundinud ka.
Miks
siis ikkagi lapsed üldiselt nii vähe loevad? Väike kalkuleerimine näitas, et
minu vanema tütre klassis on lugejaid lapsi 30% ja noorema tütre klassis 29%.
Ehk laias laastus kolmandik. Tõdedes, et kõik väiksemad raamatupoed on uksed
sulgenud, võiks ehk väita, et probleem algab tegelikult täiskasvanutest? Kas
meie võidukad demokraatlikud diktaatorid ja padumaterjalistidest hariduse
reformijad on ehk pannud õpetajale sedavõrd palju bürokraatiast kantud tööd
õlgadele ja kõike rahale taandades sisendanud nii palju lootusetust, et
motiveerimiseks pole enam mahti ega tahtmist? Kas õpetaja muu maailma mõistes „näljapajuk“
üldse motiveerib motiveerima? Kas hariduse reformijad ise on ikka Mats Traadi
„Pommeri aeda“ lugenud? Kuidas nad mõistaksid ridu: „Ta on õnnelik inimene,
teinud eluaeg südamelähedast tööd. Koolis on tema elu ja surm. Ta tunneb, et on
sündinud õpetama.“?
Traat
on oma realistliku proosa ainesena kasutanud elu ennast aegu tagasi. Mis meil nüüdseks
muutunud on? Ikka ei leita koolimajade remondiks raha, ikka ei maksta
õpetajatele väärilist palka; ikka raha, raha ja raha taga on väidetavalt asi.
Kuid elu väärtus ei seisne ju üksnes rahas? Õpetaja väärtust ei kannata ju
üksnes numbriteks taandada? Tagatipuks hellitatakse mõtet tõsta raamatute
käibemaksu, mida üks keskmist palka teeniv inimene nagunii enam nähtavasti ammu
osta ei jaksa. Niisiis, mis motiveeriks õpetajat või raamatukogutöötajat (viimane
pole ka just teab kui kõrgelt tasustatud-hinnatud) viima last raamatute ja
lugemiseni, õpetama eraldama tera sõkaldest, suunama arutelu ja analüüsioskust,
et temast kasvaks ükskord silmaringiga arukas täiskasvanu, kes ei laseks end
pimestada rahast ja võimust, vaid hindaks muid, olulisemaid väärtusi?
Ikka
ja jälle jahmatab mind reformijate ja riigivalitsejate lühinägelikkus ja nn
silmaklappidega hobuste moodi traavimise tendents. Meil on väike rahvas ning
maailma mastaabis tilluke keel ja kultuur, mida tuleks hoida ja edendada – muu
hulgas ka läbi üleüldise lugemuse ja silmaringi. Kui ikka ja jälle räägitakse
suure suu ja laiade žestidega sellest, et see või too reform „toetab hariduse
traditsioone“, siis julgen ma linnast tagasi maale kolinud kodanikuna
piuksatada, et Eesti hariduse traditsioon oli igas külas oma kool ja oma
koolmeistrid, kes kasvatasid üles mitu põlvkonda ja teadsid piltlikult öeldes nii
vanaisa kui ka tolle lapselast. Meie pisike mõisakool Järvamaal tähistas
hiljuti kohaliku hariduselu 255. aastapäeva. Siin on õppinud minu isapoolne
vanaema, minu isa, ma ise ja nüüd ka minu tütred. Seda nimetan ma
traditsiooniks ja selline kool suudab minu meelest luua õigeid väärtusi. Praegu
käimasolev tsentraliseerimine ei paku mu meelest küll mingeid võimalusi
traditsioone toetada. Meil on unustatud, et õpetaja on maa sool, väärtuste
edasikandja ja ühiskonna kujundamise alustala ning et kool on traditsioonilise
küla või asunduse selgroog. Selle asemel võib siin Kesk-Eestiski näha, kuidas
üleüldine vaimupime tsentraliseerimine, linnastumise soodustamine ja
eurodirektiivid on välja suretanud traditsioonilise Eesti külaelu ja -majanduse.
Eluolu külades kujutab tüüpiline linlane siiamaani ette kuivkäimla, hööveldamata
laudadest kokku löödud koikude ja loomadega elutoas – mis on loomulikult
suuresti jama jutt, me oleme siin maal samuti juhuslikult 21. sajandisse
jõudnud.
1925.
aasta 23. jaanuari ajalehe „Järwamaa“ lk 1 on kirjas järgnev lõik: „/.../ Rahwasteliidu
esitajad [st esindajad – M.A.] lahkusid Eestist 19 s.k.p. Lahkumisel teatasid
nad, et siit kaasa wiiwad muljeid kõigeparemaid. Kõige tugewama mulje on
wõõrastele jätnud see sitkus, tõsidus ja korraarmastus, mis juhiwad Eesti
rahwast tema organiseerimistööl. Külaliste arwates peab põllumajandus Eestile
esimeseks ja kõige tähtsamaks alaks teiste majandusliste tegewusharude kõrwal
jääma, sest põllumajanduse kõige harude arendamises ja kasutamises peitub Eesti
sotsiaalne stabiilsus ja ühtlasi tema tähtsam waranduse allikas. /.../“
Ajad
on muutunud. Praegu on olukord selline, et kõiksugu fondid toetavad vaid
suurettevõtteid, väiketalunikud peavad ise vaatama, kuidas hakkama saavad,
eurodirektiivid on lämmatanud suurema osa traditsioonilistest väikeettevõtetest
ja kauplustest-söögikohtadest; külad surevad välja ja külakoolidest pole mõtet
rääkidagi. Vähegi ärksamaid tegelasi meenutatakse moodsa sõnaga
„majanduspagulane“ ja viimased on piiri taha parema (loe: inimlikuma) elu juurde
viinud terve oma perekonna ja sõbrad-tuttavad takkapihta.
Kui
palju meid nii alles jääb – meid, eestlasi? Kas saame endale kunagi veel lubada
elamisväärset elu – ka maapiirkondades, ilma et peaks end sendituks maksma
kütte, toidu ja liikumiseks hädavajaliku kütuse eest? Kas selleni võiksid meid
juhtida ükskord meie haritud suure lugemuse ja silmaringiga lapsed? Kas me
jõuame läbi oma laste harituse selleni, et väärtustame õpetaja ja arsti
elukutset ega kärbi nende palku mingi ulmelise maailmavõlgnike toetamise kava
arvelt? Kas jõuame läbi oma laste harituse selleni, et valime endale riigivalitsejad,
kes seisaks riigi KÕIGI kodanike õiguste eest, või selleni, et IGA inimene on
riigile väärtuslik, ja seda mitte üksnes kui maksumaksja, vaid kui nõutud arst
või armastatud õpetaja, andekas kunstnik või sõnaosav kirjanik, lennuka
fantaasiaga lavastaja või suure silmaringiga raamatukoguhoidja,
maailmakirjandust kojutoov tõlkija või missioonitundega raamatukaupmees?
Hetkeoludes tundub see ulme, kuid lootus sureb viimasena.
Targad
mehed on öelnud, et tuleb olla ise see muutus, mida maailmas näha tahetakse. Mu
vanem tütar hakkab peagi koolilektüüri korras lugema „Kärbeste jumalat“,
autoriks William Golding. Ootan huviga piiga muljeid. Kas ta oskab sellest
tõsielulise vägivallaga vürtsitatud ja üsna otsekohesest ilustamata loost välja
lugeda põhilise? Kas õpetaja jõuab nappidesse raamidesse surutud ajakavale
vaatamata neile rääkida, et selles loos on palju sümboleid ning et näiteks Põssa
prillid sümboliseerivad teaduse ja intelligentsi jõudu ühiskonnas, mida pahalased
võivad oma huvides kurjasti ära kasutada? Kas mu laps mõistab, et inimeses on
peidus kaks poolt: üks, mis ihkab teiste üle võimu, saates kõik reeglid
põrgusse ja kiites isiklike huvide nimel heaks valed ja isegi vägivalla, ning
teine, mis tsiviliseeritult ihkab kinni pidada üldsuse huvides kehtestatud reeglitest,
olla seaduskuulekas ning käituda inimesena nii, et süda ei valutaks?
No comments:
Post a Comment